Založ si blog

Hrdá žena

Stála som pri katedre a rozhliadala sa po triede. Žiaci pred chvíľou otvorili zošity, prvé čiary vystupovali na linajkový papier. Téma „Načo som hrdý vo svojom živote“ určovala výchovný charakter hodiny, žiaci si mali uvedomiť svoju hodnotu.

„Načo som hrdá ja?“ vnútorný hlas sa ma pýtal rovnako ako duchovné hlasy každého žiaka.

Pomaly som vykročila pomedzi lavice. Ľadová ruka stláčala moje srdce, pazúry na nej trhali živé mäso a robili zo srdca beztvarú hmotu. Len s námahou som zadržiavala slzy, na žiakov som pôsobila v tej chvíli ako psí čumák.

V skle vitríny za zadnými lavicami sa objavil môj obraz. Nevidela som tam chudú ženu, ktorá na chvíľu herecky natiahla červené pery do úsmevu, ani tie vlastnoručne vyrobené náušnice v tvare štvorca, či účes v štýle štyridsiatich rokov minulého storočia.

Uvidela som tam to dievčatko vo veku týchto žiakov ako sedí v lavici a čosi čarbe na papier. Na výtvarnej sme kedysi kreslili svoje vytúžené povolanie. Ja som nakreslila tabuľu a samú seba pred ňou. Presne ako v tento deň. Áno, splnil sa mi sen, po mnohých prebdených nociach, či prácach. Mohla som byť na seba hrdá aspoň v tomto. Aj v tom, že som dokázala nabrať odvahu postaviť sa medzi týchto loptošov, že som sa naučila ako s nimi robiť, aby poslúchali a pracovali podľa pokynov. Veru, stálo ma to veľa energie.

Vlastne, mohla som byť hrdá na svoju šikovnosť, že som si vedela spraviť všelijaké ozdoby. Keby som sa obrátila, na katedre vy som uvidela viacero svojich výrobkov. Tu vo vitríne som ich len matne zahliadla. Koľko dievčat podľa môjho príkladu niečo majstrovalo, dokonca ja chalani sa nedali zahanbiť a aspoň čo-to si umelecky vyrobili, hoci len tým svojim chlapským spôsobom.

Aj doma, nuž, nič ma nezastavilo v tvorbe. Aj na svoj byt som mohla byť hrdá, na to, že som sa nenáhlivo uchytila vo svete samostatných ľudí. Zatínala som zuby, nie vždy som udržala slzu, no po mesiacoch driny som mohla byť na seba hrdá.

V skle sa odrážali moje staroružové šaty s kvietkovaným vzorom. Mala som chudú postavu, no mohla som byť hrdá aj na ňu. Mnohé moje rovesníčky napriek mladému veku priberali alebo už na výšku prišli ako malé prasiatka.

Krížik na krku mi ukazoval, že sa môžem hrdo nazývať dieťaťom Božím. Pripomínal mi ťažké časy, keď som sa učila na birmovku. Nechcelo sa mi, zaujímalo ma kadečo iné, no nakoniec som to zvládla.

Ako som sa otáčala, zbadala som, že hlava sa mi zdvihla. Kedy som si stihla vystrieť plecia? Aj hruď sa mi nadvihla do sebavedomého postoja.

Ostrý hvizd zrazu uťal myšlienky žiakom. Rýchlo ešte dopisovali a odnášali zošity a katedru.

„Som hrdá žena!“ rázne sa ozvalo z mojich úst, keď posledný žiak s desiatou zabuchol dvere.

Hlas znel silno, nebojácne. Ľadové črepiny vyleteli z môjho srdca a moja duša sa ocitla v slnečnej krajine. Nič to, že sa okolo mňa stiahli mraky, zvládla som to doteraz, zvládnem to aj naďalej.

A moje ústa ozdobil hrdý úsmev.

Poukaz

12.06.2022

Štrkovisko neveľkého parkoviska zašušťalo. Kolesá modrého SUV-čka sa pomaly dotočili. Motor stíchol. Vodič pedantne skontroloval vnútro auta. Akonáhle pootvoril dvere, prudký závan ich znovu zatvoril. Muž bezhlasne pohýbal ústami a silnejšie sa oprel do dverí. Drobné kvapôčky večerného mrholenia mu ochladili tvár, vietor rozfúkol dozadu učesanú šticu a jeho kanady [...]

Zaľúbené

13.04.2022

Obligátne Pohárik Štípanec Objatie Bozk A prebdená noc Víno Šteklivý pohyb, pekný úsmev. Sukne záhyb a vášne rev. Tanec v duši, víno v čaši, ruka na zadku, bozk na pery Iná Drží ju v náručí, zajtra je tam iná. Snáď zajtra sa pošťastí a nájde sa láska divá. Zatiaľ ona ticho plače, chcela by ísť za ním, no nemôže už nikdy viac. On už na ňu [...]

Starec

08.04.2022

Odišla tíško ako prišla romantika v diaľke stratená. Už len hádky, krik a pleš rokmi zošedivená. Zabehnuté koľaje, železný zvyk, škripot zubov a hlučný ryk, taniere obité starobou a srdce zničené chorobou. Ja starec premárnil všetko, nemám už ničoho, ani život, sily ani lásky či niečoho. Nádej už zmizla, hrob sa otvára, zbohom život, smrť ma premáha.

Baerbock, Netanjahu

Hádka kvôli Gaze? Nie sme ako nacisti, nahneval sa Netanjahu na nemeckú ministerku

20.04.2024 14:00

Počas návštevy nemeckej šéfky diplomacie Annaleny Baerbockovej v Tel Avive došlo k ostrej výmene názorov medzi ňou a izraelským premiérom, ktorý poprel, že by ľudia v Pásme Gazy hladovali.

Peter Pellegrini

Ctite si zmluvu, odkázal Dankovi Raši: Problémom je, že sa vidí ako nástupca Pellegriniho. Majerský počul hlasy o konci Dolinkovej

20.04.2024 13:07, aktualizované: 15:06

Milan Majerský predpokladá, že poslanci KDH zahlasujú za zvolenie súčasného ministra Richarda Rašiho do funkcie predsedu parlamentu.

armáda usa

Americké jadrové zbrane bližšie k Slovensku? Na svojom území ich chce mať aj Poľsko

20.04.2024 12:46

Americké jadrové zbrane sú od novembra 2009 v Belgicku, Nemecku, Taliansku a Holandsku.

univerzita

Mladí Američania páchajú rekordne veľa samovrážd. Nikto presne nevie prečo

20.04.2024 11:28

"Tak veľmi si prajem, aby nám býval dal šancu mu pomôcť," hovorí Katherine Salasová zlomeným hlasom.

Aleš Horváth

Posadťe sa, hneď prinesiem kávu. Aj koláčik si prajete?

Štatistiky blogu

Počet článkov: 23
Celková čítanosť: 42370x
Priemerná čítanosť článkov: 1842x

Autor blogu

Kategórie